Gumiabroncs lexikon 146. oldal

Mi is az a szélesség, magasság, átmérő avagy a DOT szám? Meddig új és meddig használható egy gumiabroncs?
Leírásunkban szeretnénk átfogó képet adni Önnek a gumiabroncsokkal kapcsolatos gyakran ismételt kérdéskörben.

 

 



Mi a szélesség? 
- a gumiabroncs jelölésében az első szám (fenti példánál a 205)

Mi a magasság, vagy a per?
- a gumiabroncs jelölésében a / utáni magasságot meghatározó egységszám ( fenti példánál az 55)

Mi a coll vagy az átmérő?
- az R jelölés utáni szám coll mértékegységben meghatározva (fenti példánál a 16)

Gumibroncs keresésénél mit jelentenek az egyéb kódok, rövidítések? És mindezek miért fontosak?!

Terhelési index

A terhelési index a gumiabroncs maximális terhelhetőségét határozza meg. Rövidítése: LI (Load Index)
A táblázatban megadott kg értékek normál kivitelű abroncs esetén és 2.5 bar, erősített kivitelű gumiabroncsok estén 2.9 bar keréknyomás esetén érvényesek. Kisebb keréknyomás alkalmazása esetén a gumiabroncsok terhelhetősége értelem szerűen kisebb!

A gumiabroncsok terhelési indexe egy méreten belül azonos, ez alól az erősített kivitelű abroncsok kivételt jelentenek, amelyek terhelési indexe 3-4 értékkel magasabb. Ezek általában nagyobb össztömegű gépkocsikhoz használatosak, de vannak olyan méretek melyekből jellemzően csak erősített kivitel készül. Az erősített kivitelt jelzi a méretjelölés végén található XL (Extra Load) vagy RF (Reinforced) rövidítés is.
Sebesség index

Sebesség index

- a gumiabronccsal megengedett legnagyobb sebességet határozza meg. Rövidítése: SI (Speed Index)

Személygépkocsik esetében a mostani trendek figyelembevételével a T(190km/h) a legalacsonyabb sebességindex, míg nagyobb méretű abroncsok esetében előfordul, hogy csak magas, 240km/h feletti sebességindexű változatot gyártanak. Ez Mustang típusok esetében alap kivitel.
Nagy sebességindexű (W,Y) abroncsokon előfordul egy kiegészítő, ZR jelölés is (pl. 275/45 ZR17 91Y), mely a nagy sebességű abroncsok tradicionális jelölése, de nem mindegyik abroncson alkalmazzák.

Meddig új valójában egy új gumiabroncs?!

Erre a legmegfelelőbb választ maga a Gumiabroncs szövetség határozta meg a legjobban!

1. A DOT szám utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Ebből az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli. Sokan az „idei” abroncsot keresik, pedig a gumiabroncs nem gyorsan romló áru, hasznos tulajdonságait éveken keresztül, változatlan formában és minőségben képes megőrizni!

2. A gumiipari szakemberek egyetértenek abban, hogy az abroncsok élettartama 10 év. Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt, és még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Vagyis, egy nem használt 5 éves gumiabroncs felszerelése és értékesítése semminemű műszaki veszéllyel nem jár. Lényeges azonban megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb 3 év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a „frissen gyártott”, míg a 3-5 éve gyártottnál használható az „új” megnevezés.

3. Miért számít újnak egy öt esztendős abroncs? Az öregedést különböző kémiai és fizikai folyamatok váltják ki. Annak érdekében, hogy ezekkel szemben megvédjék a termékeket, a gyártás során olyan speciális adalékanyagokat vegyítenek a gumikeverékbe, amelyek meggátolják az oxigénnel és ózonnal történő, az abroncs teljesítményét csökkentő kémiai reakciókat. Ezeknek az adalékoknak köszönhető, hogy a szakszerűen tárolt abroncs akár több évig sem veszít felhasználhatóságából, képességei pedig megegyeznek a gyárból frissen kikerült társaiéval.

4. Az abroncsok élettartama 10 év. Egy jó állapotú 6 éves abroncs is értékesíthető, azzal a megjegyzéssel, hogy még 4 évig javasolt a használata.

 

Cikkszám kereső
(cikkszám pl.: 1848220, part number pl.: AV619601AE)

Kategória szűrő


Warning: Trying to access array offset on null in /var/www/vhosts/petranyialkatresz.hu/httpdocs/modules/webshop_kereso_modell/webshop_kereso_modell.php on line 31
-20%

VONÓHOROG MODUL

2346966
beérkezés 6-8 nap
Bruttó egységár: 60.505 Ft 48.374 Ft
-10%

H.KIPUFOGÓDOB FOC.05- 1,6 ZH-S

1677751
beérkezés 6-8 nap
Bruttó egységár: 53.867 Ft 48.480 Ft
-14%

J.KÜLSŐ TÜKÖR MO10-

1776371
beérkezés 6-8 nap
Bruttó egységár: 56.368 Ft 48.533 Ft
-10%

CSO - TUEZELOANYAG TAP

1835142
beérkezés 6-8 nap
Bruttó egységár: 53.960 Ft 48.564 Ft
-16%

AGY - KERÉK

1682628
beérkezés 6-8 nap
Bruttó egységár: 57.835 Ft 48.581 Ft
-10%

BE.KÖDLÁMPA KERET

1941011
-1 darab készleten
Bruttó egységár: 53.989 Ft 48.590 Ft
-16%

VETITESITAVOLSAG-ALLITAS

1889696
beérkezés 6-8 nap
Bruttó egységár: 57.856 Ft 48.599 Ft
-10%

TUeZ.ANYAGSZURO - SZIVATTYU CSO

1383593
beérkezés 6-8 nap
Bruttó egységár: 54.022 Ft 48.620 Ft
-16%

H.KERÉKAGY CSAPÁGY MO15 2WD

1940365
beérkezés 6-8 nap
Bruttó egységár: 57.892 Ft 48.629 Ft
-2%

KARTYA - MEMORIA

2608624
beérkezés 6-8 nap
Bruttó egységár: 49.524 Ft 48.731 Ft
-8%

RUD - STABILIZATOR

1357495
beérkezés 6-8 nap
Bruttó egységár: 52.841 Ft 48.746 Ft
-10%

HAZ

2515230
beérkezés 6-8 nap
Bruttó egységár: 54.216 Ft 48.795 Ft
-12%

VEZÉRMŰKERÉK 1,6VCT KIPUF.OLD

1798086
-2 darab készleten
Bruttó egységár: 55.465 Ft 48.809 Ft

Bejelentkezés