Mi is az a guminyomás érzékelő szenzor?

2014. november 1. fontos időpont volt az autógyárak életében, mert attól a dátumtól kedzve az EU-ban már csak keréknyomás érzékelő szenzorral (TPMS) ellátott gépjárműveket lehet forgalomba hozni.

A szabályzás elsődleges célja, hogy növelje a biztonságot, de ugyanakkor meg kell jegyezni a másik jótékony hatását amit sokan nem ismernek. Ez pedig nem más mint a fogyasztás csökkentése, ezáltal a gumiabroncs élettartamának a növelése.

Alapvetően két különböző rendszer érhető el a direkt és az indirekt rendszerű. A Ford az előbbit választotta azért, mert mindig a rendelkezésre álló legmodernebb, legjobb technológia mellett szereti letenni a voksát.

A direkt rendszerű keréknyomás érzékelő szenzor, rövidebb nevén TPMS mint alkatrész úgy működik, hogy mindegyik felniben megtalálható az érzékelő amely már 0,1 bar nyomáskülönbséget jelez a gépjármű vezetőjének a műszerfalon elhelyezett piktogram segítségével. Az alkatrész rádiófrekvencián keresztül továbbítja a mért adatokat és ha eltérést talál az alábbi jellel találkozhatunk a kijelzőn.

Természetesen az alkatrész gyártók szeme is felcsillant az ebben lévő lehetőségtől, de ahogy korábban említettük a Ford ebből nem üzleti plusz haszonszerzést hanem a biztonság növelését emelte ki éppen ezért a gyári keréknyomás ellenőrző szenzorokat, gyári TPMS-eket nem az arany aktuális árához közelítő ársávba helyezte mint azt egyes gyártók akik 20 000 Ft-ot meghaladó árcímkével „sokkolják” az autó tulajdonosokat.

2017. március 7-én például az új Ford Focus és Mondeo érzékelő ára az alkatrész webshopunkon történő vásárlás esetén bruttó 8.015 Ft-ért érhető el. Maga az alkatrész pedig így néz ki:

Az előnyök mellett talán azt lehet hátrányként megemlíteni, hogy az alkatrész élettartama nem gyári szenzor esetén 5 év körülire becsülhető így ezzel a kiadással előbb utóbb számolni kell.

Gyári alkatrész esetén a mérnökök tesztjei alapján ez 10 év vagy 240 000 km-t is elérheti.

Fontos tudnivaló, hogy ezeknek az alkatrészeknek a működését a műszaki vizsgákon ellenőrzik és ha az ellenőrzés alkalmával a 20%-os eltérést az érékelő nem jelez akkor a vizsga sikertelen. E tény miatt is javasoljuk a Tisztelt autó tulajdonosoknak, hogy gyári alkatrészt szereltessenek be az univerzális alkatrészek helyett.

Technikai információk: 

A kerekek cseréje után újból fel kell ismertetni az érzékelőket.

A rendszer automatikusan felismeri és betanulja az érzékelőket 9–12 percnyi haladás során. Részletes információkat a megfelelő kezelési útmutatóban találhat.

Más gyártmányú szórófejes tömítőanyag-befúvó eszköz Csak vészhelyzetben használja a gumiabroncshoz a tömítőanyag-befúvó eszközt. Ezek a termékek a TPMS-érzékelő sérülését, így a rendszer hibás működését okozhatják. Ilyen termék használata után a TPMS-érzékelőt az ügyfél költségére kell kicserélni. A gumiabroncs javításánál vagy cseréjénél minden tömítőanyagot le kell tisztítani a gumiabroncsról és a keréktárcsa pereméről, hogy meg ne sérüljön a TPMS-érzékelő.

A TPMS-érzékelő elemei Minden TPMS-érzékelőnek van egy kis eleme, mely táplálja az érzékelőt és a transzpondert. Az elemeket úgy tervezték, hogy élettartamuk körülbelül 10 év vagy 240 000 km (150 000 mérföld) legyen. Ha az elemek élettartamuk vége felé járnak, a TPMS-rendszer diagnosztikai kódokat küldhet. Ha a gépkocsin a 10. év vagy 240 000 km (150 000 mérföld) közelében kell gumiabroncsokat cserélni, akkor a TPMS-érzékelőket is ki kell cserélni a megelőző karbantartás keretében. Az érzékelő elemét nem lehet külön kicserélni.

 

Bejelentkezés