Weboldalunk a jobb felhasználói élmény biztosítása érdekében cookiekat használ. A weboldal használatával Ön beleegyezik az ilyen adatfájlok fogadásába és elfogadja a cookie kezelésre vonatkozó irányelveket. (Adatkezelési tájékoztató)
A Ford Motor Company a negyedik negyedévben javította járműipari és hitelezési területeinek teljesítményét, így erősen zárta a 2020-as évet, és közben olyan új modelleket mutatott be, amelyek garantálják a vásárlók elégedettségét, a vállalat eredményességét és szabad cash flow fenntartását.
„A Ford átalakulása a jelen történése, amint a vezető szerep is, amelyet az elektromos járművek forradalmában és az önvezető járművezetés fejlesztésében játszunk,” mondta Jim Farley, a Ford elnök-vezérigazgatója. „Mostantól összesen 29 milliárd dollárnyi tőkét és hatalmas humán kapacitást fordítunk erre a két területre, hogy a vásárlóknak nagy volumenben tudjunk biztosítani adathálózathoz csatlakozó elektromos szabadidőjárműveket, haszongépjárműveket és pickupokat.”
Az Egyesült Államokban a vásárlók a negyedik negyedévben kezdhették átvenni a tisztán elektromos hajtású Mustang Mach-E modellt, a legendás Bronco nyári visszatérésének előfutáraként a Bronco Sportot, és a 2021-es F-150 pickupot, amelyek várhatóan mind jelentősen hozzájárulnak majd a 2021. évi eredményekhez.
2020 negyedik negyedévében a vállalat 1,9 milliárd dolláros korrigált szabad cash flowt termelt, így az évet ismét magasabb készpénzállománnyal (közel 31 milliárd dollár) és összesített likviditással (csaknem 47 milliárd dollár) fejezte be.
A Ford negyedéves, vállalat által korrigált kamat- és adófizetés előtti (EBIT) eredménye 485 millió dollárról 1,7 milliárd dollárra nőtt, korrigált EBIT-fedezete pedig 4,8% volt. (Ha másként nem jelezzük, az összevetéseket mind az előző évhez képest kell érteni.) A járműipari terület EBIT-fedezete 3,8% volt. A növekedés alapjai széles körűek voltak, nagyrészt a jobb árképzésből és alacsonyabb szervezeti költségekből, valamint az UAW szakszervezettel kötött kollektív szerződés 2019-es ratifikálási költségeinek átfedéséből adódtak.
John Lawler, a Ford pénzügyi vezérigazgató-helyettese szerint 2020 harmadik és negyedik negyedéve bizonyítja, hogy a vállalat jól halad a autóipari üzletágának átalakítása és a profitabilitás javítására irányuló terv megvalósításában. A terv pénzügyi célkitűzései:
erős mérleg megőrzése, szigorú tőkekihelyezési fegyelem fenntartása;
nagyobb eredmények elérése a Ford nemzetközi üzleti tevékenységének, valamint termékeinek és szolgáltatási portfóliójának folyamatban lévő újratervezése nyomán;
a cél 8%-os korrigált EBIT-fedezet – Észak-Amerikában 10%, Európában 6%, az összes régió jövedelmezősége mellett –, valamint egészséges mértékű korrigált szabad cash flow, ezáltal növelve a vállalat pénzügyi rugalmasságát; és
stratégiai területekre irányuló befektetés, pl. elektromos járművekbe, adathálózati eléréshez kapcsolódó szolgáltatásokba és önvezető járművekbe, amelyek megtérülése várhatóan tovább erősíti a mérlegfőösszeget, és lendületet ad a növekedésnek.
„Alapjaiban változtatjuk meg haszontermelő képességünk irányvonalát,” nyilatkozta John Lawler, „felszabadítva azt a hatalmas értéket, amelyet a Ford képes előteremteni a vásárlói, a részvényesei és más érintettek számára.”
A vállalat mindegyik regionális autóipari vállalkozásában és a Ford Credit esetében is javította negyedéves működési eredményét. Észak-Amerikán kívül a kamatlevonások és adózás előtti kumulatív eredmény az egy évvel korábbihoz képest 666 millió dollárral volt jobb.
Észak-Amerikában az EBIT 53%-os javulással 1,1 milliárd dollár volt. A növekedés a hozamgazdálkodásnak tudható be, és annak, hogy a negyedévben az UAW szakszervezethez fűződő szerződésratifikálási költségek elmaradtak – amivel szemben, ahogyan várható is volt, azok a járművolumen-csökkentések álltak, amelyeket két üzemben kellett végrehajtani a vadonatúj, 2021-es F-150 bevezetése miatti gyártási átállás kapcsán. Az UAW szakszervezet és a Ford közötti kollektív érdekegyeztetési szerződés szerint a vállalat észak-amerikai adózás előtti nyeresége körülbelül 3625 dollár értékben teszi lehetővé nyereségrészesedés kifizetését, egész éves alapon, az UAW által képviselt minden jogosult munkavállaló számára. A kifizetések márciusban történnek.
Az új termékek negyedik negyedévi bevezetése hatékonyan, kimagasló minőségben történt. Január közepén a Mustang Mach-E elnyerte a 2021-es Év Észak-Amerikai Szabadidő-autója, az F-150 pedig az Év Észak-Amerikai Pickupja címet. Azzal, hogy a Ford észak-amerikai portfóliójának átalakítása majdnem a végéhez ért, a vállalat termékösszetételének immár 97%-át a haszongépjárművek, pickupok és szabadidő-járművek képviselik ebben a régióban.
A Ford Európában 414 millió dolláros kamatlevonások és adózás előtti eredményről (EBIT) – ami több, mint négy éve a legmagasabb negyedéves profitja volt a térségben – és 5,8%-os EBIT-fedezetről számolt be. A szerkezetátalakítás első fázisa során a vállalatnak 1,1 milliárd dollárral sikerült csökkentenie éves strukturális költségeit. Mindhárom üzleti fókuszterület – kereskedelem, személygépkocsi-forgalmazás és import – nyereséges volt a negyedik negyedévben. A Ford megerősítette a Transit haszongépjármű vezető pozícióját, a nettó árképzés és a piaci részesedés egyaránt növekedett.
Kínában a kiskereskedelmi értékesítés 30%-kal – vagyis az ágazati összesítést meghaladó mértékben – nőtt, mialatt a vállalatnak zsinórban negyedszer sikerült növelnie negyedéves piaci részesedését. A magasabb részesedés mozgatórugója részben a Lincoln Corsair és Aviator típusok helyben gyártott változatai iránti kereslet növekedése volt. Az SUV-k a Ford termékösszetételének 36%-át tették ki Kínában; a haszongépjárművek – áruszállítók, személyszállítók és pickupok – 45%-ot képviseltek. A vállalat 68%-kal, 66 milliárd dollárra tudta csökkenteni EBIT-veszteségét, így az egymást követő harmadik negyedévben sikerült éves javulást elérnie.
A Ford sorozatban az ötödik negyedévben tudta mérsékelni EBIT-veszteségét Dél-Amerikában, majd január közepén még határozottabb intézkedéseket vezetett be a kitartóan gyenge iparági kereslet és az egyéb regionális gazdasági realitások hatásának ellensúlyozása érdekében. A Ford Brazília úgy határozott, hogy az országban működő három üzemében leállítja a gyártást. A vállalat mostantól más piacokról beszerzett, adathálózathoz csatlakozó járművekkel szolgálja ki a vásárlóit Brazíliában és Dél-Amerika-szerte.
Az International Markets Group összesített szállításai az ágazat 3%-os visszaesésével szemben közel 2%-kal emelkedtek. India nélkül az IMG nyereséges volt a negyedik negyedévben, például Ausztrália és Vietnám bizonyultak erős nemzeti piacoknak. Az Indiával együttes 62 millió dolláros EBIT-veszteség jelentősen csökkent a tavalyi év 174 millió dolláros veszteségéhez képest. Decemberben a Ford és a Mahindra közös elhatározással úgy döntöttek, hogy nem folytatják a korábban bejelentett indiai közös vállalatuk megvalósítását. A Ford nyilatkozata szerint a vállalat vizsgálja az országban fellelhető alternatívákat és tőkekihelyezési prioritásokat.
A Ford a Ford Mobility kezdeményezések részeként jelenleg 10 év alatt körülbelül 7 milliárd dollárt tervez befektetni az önvezető járművekbe 2025-ig; ebből 5 milliárd dollárt 2021-től kezdődően. A negyedév folyamán az Argo AI átfogó önvezető rendszerében használt robusztus algoritmusoknak köszönhetően lehetővé vált friss gyümölcsök és zöldségek, valamint tanszerek háztól-házig történő, autonóm kiszállítása egy Miamiban megszervezett, kísérleti jótékonysági támogatási projekt keretében. Külön fejleményként a Spin nevű leányvállalatnak 2020-ban sikerült javítani az utazásonkénti gazdaságossági mutatóit, miközben elnyerte az amerikai önkormányzatokhoz elektromosroller-szolgáltatásokra benyújtott pályázatok túlnyomó többségét.
A Ford Credit továbbra is erős teljesítményt mutatott, sok helyütt lehetővé téve, hogy a vásárlók a világjárvánnyal kapcsolatos pénzügyi nehézségeik ellenére megtarthassák járműveiket, miközben a cég kivételes eredményeket ért el. A negyedik negyedévben az adózás előtti eredménye 912 millió dollár volt, ami 48%-os növekedést jelent. A Ford Credit mérlege és likviditása továbbra is szilárd alapokon nyugszik.
Kétszer annyi pénz a konnektivitásra és az EV-kre
Farley elmondta, hogy 2025-ig a Ford legalább 22 milliárd dollárt fektet az elektromobilitásba, vagyis közel kétszer annyit, mint amit a vállalat korábban az EV-kre szánt. Mint mondta, “a vállalat mindent bevet, és elsőségre törekszik” az összekapcsolt, illetve az elektromos hajtású járművek és szolgáltatások fejlesztésében, méghozzá azokon a területeken, amelyek a Ford legnagyobb erősségei: a pickupok, a haszongépjárművek és az SUV-k kategóriáiban.
“Felgyorsítjuk terveink megvalósítását: elhárítjuk az akadályokat, növeljük az akkumulátorok teljesítményét, csökkentjük a költségeket és egyre több elektromos hajtású járművet készítünk,” mondta Farley. “Az embereket az érdekli, hogy mit csinál a Ford ma – nem pedig az, hogy mit fog majd csinálni valamikor.”
A Mustang Mach-E remek vásárlói és szakmai fogadtatással büszkélkedhet, és hamarosan érkezik az első E-Transit haszongépjármű (2021 végén) és a tisztán elektromos hajtású F-150 pickup is (2022 közepén). Farley hozzátette még, hogy az EV-k a jövőben főszerepet játszanak a Lincoln luxusmárka és a Transit haszongépjármű-család kínálatában; ez utóbbi modellek számos karosszériaváltozatban és személyre szabható belső terekkel készülnek majd.
A Ford összekapcsolt járműveinek fejlesztésében komoly előrelépést jelent a múlt héten bejelentett, hat évre szóló együttműködés a Google vállalattal. A két cég egy együttműködési csoportot hozott létre Team Upshift néven, hogy még inkább személyre szabott felhasználói élményeket és fejlett, adatfeldolgozás-alapú lehetőségeket kínálhasson vásárlóinak.
Az együttműködésnek köszönhetően a Ford felgyorsíthatja átalakulását a kulcsfontosságú területeken, korszerűsítve működését, biztosítva a szakértelmet és a hatékonyságot, vonzó termékekkel és szolgáltatásokkal lépve piacra – és mindezt a Google operációs rendszerével, alkalmazásaival és szolgáltatásaival összehangolva.
Ahogy az EV-k meghatározóvá válnak a Ford kínálatában, az előállításukra szolgáló gyártókapacitás világszerte bővülni fog. A vállalat jelenleg a következő helyeken gyárt (vagy tervez gyártani) ilyen járműveket: Michiganben (F-150); Missouriban (E-Transit); két kanadai üzemben (SUV-k); illetve Mexikóban és Kínában (Mach-E), és ezeket a létesítményeket továbbiak követik majd.
Kilátások
John Lawler, a Ford pénzügyi vezérigazgató-helyettesének nyilatkozata szerint a vállalat várhatóan 8 és 9 milliárd dollár közötti, kamatlevonások és adózás előtti korrigált eredményt fog elérni – beleértve a Rivian befektetése kapcsán elért 900 millió dolláros nem készpénz nyereséget is –, valamint 3,5 és 4,5 milliárd dollár közötti korrigált szabad cash flowt termel 2021-ben. Az említett forgatókönyv Dél-Amerika kivételével a Ford mindegyik regionális vállalkozása esetében folytatódó EBIT-javulásra számított. A félvezetők világméretű hiánya azonban több iparágban is bizonytalanságokhoz vezet, és ki fog hatni a Ford 2021. évi működési eredményére is.
„A félvezetőkkel kapcsolatos helyzet folyamatosan változik, ezért korai lenne megkísérelni annak felmérését, hogy a rendelkezésre állás vajon mit jelent majd egész éves teljesítményünk szempontjából”, mondta. „A beszállítóinktól kapott becslésekből jelenleg arra lehet következtetni, hogy a tervezett első negyedéves termelésünk 10-20%-a is kieshet.”
Lawler szerint az említett mértékű termelési kiesés az év teljes első felére vonatkoztatva – valamint bizonyos második félévi költség-ellensúlyozást és volumenpótlást feltételezve – azt vonhatja maga után, hogy a hiány miatt a Ford 2021. évi korrigált EBIT-eredménye 1,0 és 2,5 milliárd dollár közötti összeggel lesz alacsonyabb. Elmondása szerint a vállalat arra számít, hogy az egész éves készpénzállomány- és EBIT-hatások nagyjából egyenlők lesznek, ugyanakkor a vállalat működő tőkéjének mechanizmusaira tekintettel a negyedéves készpénzállományok vonatkozásában inkább várható volatilitás.
„Munkatársaink szünet nélkül azon munkálkodnak a beszállítókkal, hogy optimalizálják az ellátásban tapasztalható kényszerhelyzetet, minimálisra szorítsák annak profitra gyakorolt hatását, miközben elsőbbséget biztosítanak a vásárlói megrendelések és az új járművek piaci bevezetése számára, illetve prioritásként kezelik a széndioxid-kibocsátásra vonatkozó jogszabályok betartását” jelentette ki Lawler.
A Ford a félvezetőket érintő problémával kapcsolatban a 2021. évi első negyedéves pénzügyi eredményei bejelentésekor, április 28-án tervez helyzetjelentést adni.