A holnapi balesetek helyszíne már ma is azonosítható

Gyakran csak a balesetek bekövetkezése után derül ki bizonyos kereszteződésekről vagy útszakaszokról, hogy veszélyt jelentenek az autóvezetőkre, kerékpárosokra és gyalogosokra nézve.
 


Most a Ford kidolgozott egy eszközt, aminek révén big data adatelemzéssel azonosíthatók azok a helyszínek, amelyek az intézkedések hiányában potenciális baleseti helyszínek lehetnek a jövőben. Ennek érdekében a vállalat Intelligens Mobilitás részlege az utóbbi év során 1 millió kilométernyi autózás és autóvezetői viselkedés adatait rögzítette Londonban és környékén.
 

A kutatók nyomon követték a városban megtett utakat, és igen részletes adatokat rögzítettek az autóvezetés eseményeiről, például a fékezésről vagy a fékezés erősségéről, illetve azt is naplózták, hogy bekapcsolt-e a vészvillogó. Ez segített a „majdnem balesetek” azonosításában; ezután pedig a Ford összevetette ezt az információt a tényleges baleseti kimutatásokkal, és kidolgozott egy algoritmust a jövőbeni, valószínűsíthető baleseti helyszínek azonosítására.

„Hiszünk abban, hogy megállapításaink több millió ember javát szolgálhatják. Még a nagyon apró változások ­(például egy közlekedési táblát takaró faág levágása) is nagy hatással lehetnek a forgalom áramlására, a közlekedésbiztonságra vagy az út működési hatékonyságára,” mondta el Jon Scott, a Ford Intelligens Mobilitás városi megoldásokat kidolgozó részlegének projektvezetője. 

Ez az elképzelés csupán egy azok közül, amelyeket a ma bemutatott Ford Városi Adat Jelentésben vázolt fel a Ford Intelligens Mobilitás részleg „A közlekedés Jövője” című konferencián, amit a Financial Times szervezett Londonban. A részvevők hozzájárulásával rögzített és kiértékelt adatokat felhasználó jelentés a városban közlekedő 160 áruszállítóval több mint 15 000 nap során, több mint 1 millió kilométernyi autózás alapján született. Az áruszállító flotta több mint 1 millió megtett kilométere – ami akkora távolság, mint hússzor megkerülni a Földet – 500 millió adatpontot eredményezett.

A Ford arra törekszik, hogy intelligens járművekkel lásson el intelligens okos világot. A vizsgálatban részvevő minden egyes járműben volt egy egyszerűen csatlakoztatható adatrögzítő, ami naplózta az utazást, majd egy felhőbe töltötte fel az adatokat elemzés céljából. Az így nyert információkat a Ford globális adatkutató és elemző csapatának munkatársai elemezték egy interaktív kezelőfelület segítségével; ez a technológia nemcsak városi környezetben, hanem bármilyen utaknál alkalmazható.

Emellett a vizsgálat egyéb lehetőségekre is kiterjedt – például arra, hogy a csúcsidőn kívüli idősávokba ütemezett kiszállítások hogyan könnyíthetik meg minden úthasználó életét, illetve hogy az utazási adatok miként segíthetnek megtalálni az ideális helyeket az elektromos járművek feltöltő pontjaink telepítéséhez. 

 

“A Ford Városi Adat Jelentés jó példa arra, hogy mire vagyunk képesek a Fordnál az összekapcsolt járművek adataival, az intelligens infrastruktúrával, illetve analitikai kapacitásainkkal. Szeretnénk rávenni a városok vezetését, hogy működjenek együtt velünk azon problémák megoldásán, amelyek nélkül a városokban jobb lesz élni és dolgozni is,” mondta Sarah-Jayne Williams, a Ford Európa Ford Intelligens Mobilitás részlegének igazgatója.

A Ford tisztában van azzal, hogy bármely, adatokra épülő megoldáshoz szükség van az autóvezetők együttműködésére, illetve az adatok megosztására való hajlandóságára, de a vállalat hisz abban, hogy ahol ez egyértelmű előnyökkel jár, ott az autósok nyitottabbak lesznek egy ilyen szolgáltatás támogatására.

A teljes jelentés – benne animációs adatmegjelenítésekkel, a módszertannal és a készítőkkel rögzített videointerjúkkal – megtalálható a citydatareport.fordmedia.eu honlapon.

Bejelentkezés