Weboldalunk a jobb felhasználói élmény biztosítása érdekében cookiekat használ. A weboldal használatával Ön beleegyezik az ilyen adatfájlok fogadásába és elfogadja a cookie kezelésre vonatkozó irányelveket. (Adatkezelési tájékoztató)
A Ford megkezdte a hátsókerék hajtású (RWD) Transit modellek tízfokozatú automata váltós kivitelének gyártását, ami rendkívül alacsony üzemanyag-fogyasztást1, kimagasló tartósságot és akár 2800 kilogrammos2 vontató képességet biztosít.
Az új sebességváltó ideális megoldás az olyan hátsókerék meghajtású Transit-kialakításokhoz, ahol kiemelten fontos az automata váltó egyszerű használhatósága és kényelme, miközben a jármű nagy tömegeket mozgat; ilyenek például az élelmiszerszállítók, a mentőautók, a lakóautók, vagy éppen a Ford népszerű saját építésű, 15 és 18 üléses Transit minibuszai.
A Ford saját fejlesztésű váltóműve már több modellben is bevált, többek közt a díjnyertes Ranger és F-150 pickupokban és a nagy teljesítményű Mustang sportkocsiban. Az intelligens technológiával működő szerkezetet úgy tervezték, hogy minimumra csökkentse az autók üzemanyag-fogyasztását, s így a magánvásárlók és a flottaüzemeltetők számára egyaránt vonzó alternatívát jelentsen.
A Ford legújabb, 170 lóerős, 2,0 literes EcoBlue HDT dízelmotorjával hajtott RWD Transitokhoz megrendelhető tízfokozatú automata sebességváltót kemény teljesítmény- és tartóssági teszteken tették próbára, hogy biztosan megfeleljenek annak a terhelésnek, ami egy haszon gépjárműben vár rájuk, hiszen az ilyen autók nehéz rakományokkal járnak, gyakran vontatnak utánfutót és igen intenzív használatnak vannak kitéve.
“A Transit vezetői élvezni fogják kategória első tízfokozatú automatánk sima nyomatékátadását, az autó üzemeltetői pedig a váltómű strapabírásának és takarékosságának örülhetnek,” vélekedett Szabó Attila, a Ford Magyarország ügyvezető igazgatója. “A könnyen vezethető és kiváló vontatási képességet kínáló automata Transitok még inkább megerősítik majd azt a pozitív képet, ami erről a kemény és sokoldalú modellről kialakult a vállalkozók körében.”
Az immár teljes gyártási kapacitással készülő új RWD Transit arra a modellváltozatra épül, amelyben 2019-ben számos fontos újítást vezetett be a Ford, többek közt takarékosabb és elektromos hajtáslánc-változatokkal, illetve továbbfejlesztett konnektivitással egészítve ki a megnövelt hasznos teherbírású autót. A tízfokozatú sebességváltó a már eddig is kapható hatfokozatú automata egység mellett jelenik meg a kínálatban; ez utóbbi továbbra is kapható a kisebb teherbírású, elsőkerékhajtású Transitokhoz.
Takarékosságra és tartósságra tervezve
A több áttételt tartalmazó tízfokozatú kialakításnak köszönhetően a Transit 170 lóerős, 2,0 literes EcoBlue motorja folyamatosan az optimális hatékonyságú fordulatszám-tartományban üzemelhet, és gyorsabban reagálhat a gázadásra. A valós idejű adaptív váltásütemezés segítségével a váltó mindig igazodik a pillanatnyi körülményekhez, és a teljesítmény, az üzemanyag-fogyasztás vagy a finom működés szempontjából éppen megfelelő fokozatot kapcsolja.
A mérnökök számítógépes szimulációkkal alakították ki a váltómű felépítését, egyensúlyt teremtve a több fokozat kínálta előnyök és a gyakoribb váltásokkal járó energiaveszteség között. Így alakult ki a tízfokozatú kiosztás, ami magasabb forgatónyomatékot és teljesítményt kínál, és a megfelelő időben mindig a megfelelő fokozatot választja.
A Ford öntvénybe integrált direkt mágnesszelepe (CIDAS) az egyik abból a 20 technológiából, amiket a vállalat a váltómű fejlesztése során szabadalmaztatott. A CIDAS még pontosabb nyomást állít be a tengelykapcsolónál és csökkenti a kinyomás idejét, hogy a fokozatváltás gyorsabban, simábban történjen meg, és így a szerkezet több nyomatékot továbbíthasson a kerekekhez, ami létfontosságú egy nagy igénybevételre tervezett járműnél. Ez azt is jelenti, hogy a járművezetők kisebb gázadással is ugyanakkora teljesítményre számíthatnak.
A szerkezet belső súrlódását egy ugyancsak szabadalmaztatott, alacsony viszkozitású váltófolyadék csökkenti, tovább mérsékelve az üzemanyag-fogyasztást és az alkatrészek kopását. A változó lapátszögű szivattyú a mindenkori igény szerint adagolja a folyadékot,
csökkentve az energiaveszteséget és javítja a jármű finom működését. A nagy fordulatú egyirányú tengelykapcsoló jelentősen csökkenti a rezgést és a nyersességet a kis fordulatszám-tartományban végrehajtott kapcsolásoknál; ez különösen azoknak a sofőröknek kellemes hír, akik hosszú műszakokon át ülnek a volán mögött.
A tízfokozatú automata sebességváltót kifejezetten a Transit karakterisztikájához kalibrálták, és úgy hangolták, hogy hatékonyan együttműködjön az Auto Start-Stop technológiával, tovább javítva ezzel az autó üzemanyag-fogyasztását. Az új váltóval a Transit álló helyzetből és kis sebességről egyaránt simán és lendületesen gyorsít.
A kifejezetten nagy igénybevételnek kitett járművekhez fejlesztett sebességváltót több mint hatmillió kilométeren át tesztelték a mérnökök, ráadásul ebből több ezer kilométert gyilkos off-road versenykörülmények közt teljesített a szerkezet.
Széles vásárlói célcsoport
A tízfokozatú automata sebességváltóval felszeret Transit teljes megengedett össztömege 3500 és 4600 kg között lehet; az autó megrendelhető szimpla és dupla hátsó kerekekkel, illetve önjáró alvázas, minibusz és dobozos áruszállító kivitelekben. A megengedett legnagyobb vontatmány-össztömeg 6100 kg, ami ideális az építési-, közmű- vagy rendezvényszervező vállalkozások számára, amelyeknél gyakori, hogy az autóval még utánfutót is vontatnak. A tízfokozatú automata sebességváltóval a Transit vontató képessége eléri a 2800 kilogrammot.
Az új automata sebességváltó egyszerű kezelhetősége, illetve az a képessége, hogy nehéz rakományokat is könnyen mozgat, ideálissá teszi a szerkezetet arra, hogy élelmiszer-kiszállító járművekbe, mentőautókba, minibuszokba és nagyobb méretű lakóautókba építsék be – vagyis olyan autókba, amelyeknek vezetői vagy nem igazán gyakorlottak a nagyméretű járművek kezelésében, vagy pedig gyakran kell araszoló városi forgalomban közlekedniük.
A váltómű takarékos működése és tartóssága vonzó választást jelenthet az alacsony fenntartási költséget és minimális állásidőt szem előtt tartó flottakezelők számára is.
A nem szokványos járműveket kereső vásárlók rendelkezésére állnak a Ford One Stop Shop sorozat billenőplatós, alacsony platós és dobozos felépítményű haszongépjárművei. Az ennél is speciálisabb igényeket az akkreditált átépítő-műhelyek elégítik ki, amelyek a Minősített Járműmódosító program keretében egyedi járműveket terveznek és gyártanak a tízfokozatú automata sebességváltós Transitokból. Emellett rendelkezésre áll a Speciális Járműopciók program is, amelyben a speciális funkciók széles választékával minden Transit tökéletesen hozzáigazítható a rá váró feladathoz.